10 grappige gezondheidsweetjes die je niet wist

Het is tegenwoordig wel alles waar de klok om slaat: gezondheidsweetjes van A tot Z. Er is zowat van alles en nog wat te vinden wanneer het aankomt op adviezen die er worden gegeven om een gezonde levensstijl op na te houden en is dat soms ook wel knap vervelend om te kunnen volgen. Tussen alle adviezen door zijn er ook wel wat grappige weetjes te vinden die je vaak over het hoofd zal hebben gezien. Hier onder dus 10 van de grappigste die je waarschijnlijk nog niet wist:

  • Wist je dat een citroen veel suiker bevat? Wie dus dacht om eens wat zoetigheid achterwege te laten en wat citroensap uit te persen, zal dus wel lekker in de maling worden genomen. Het plaatje wordt compleet wanneer je er ook nog wat suiker bijzet om de zure smaak wat weg te werken.
  • Een goede makelaar is niet te veel gevraagd. Een zoektocht naar een geschikt huis kan voor heel wat stress zorgen en is dat juist één van de grootste veroorzakers van ziekte bij de mens. Een makelaar breda is hierbij een flinke help om jou snel aan een geschikt pand te helpen.
  • Met zoenen verbrandt je ook flink wat calorieën. Je hoeft dus niet elke dag fanatiek naar de sportschool te gaan om een strakke lijn te krijgen/behouden. Gewoon lekker flink zoenen helpt je al een einde op weg en raak je er gemiddeld 26 calorieën kwijt per minuut.
  • Ga eens naar buiten voor wat frisse lucht. De combinatie van frisse lucht met wat beweging (een lange wandeling bijvoorbeeld) zorgt ervoor dat je ook aan de nodige ontspanning komt na een lange werkdag.
  • Sla niet altijd een vettig hapje over. Teveel vet is niet goed, vooral de onverzadigde soorten, maar bevatten vetten ook heel wat stoffen die het lichaam nodig heeft. Wees dus niet te fanatiek om een vetarm dieet op na te houden.
  • Kauwgom helpt juist tegen tandbederf. Teveel snoepen is niet goed voor ons gebit, maar vormt kauwgom daar een uitzondering op. Het herhaaldelijk kauwen zorgt voor een grote afscheiding van speeksel en zorgt dit ervoor dat tandplak minder kans heeft zich te hechten aan het gebit.
  • Drink maar gerust een glaasje rode wijn. De antioxidanten die er in voorkomen hebben een positieve werking op het lichaam.
  • Eet vaker een banaan. Het magnesium dat in grote hoeveelheid in deze heerlijke vrucht voorkomt help om namelijk de bloeddruk te verlagen en kunnen de meeste mensen dat wel gebruiken in deze stressvolle tijden.
  • Kijk ook eens naar de kleur van jouw ontlasting. Velen spoelen het liefst zo snel als mogelijk door, maar kan een kijkje in de pot even geen kwaad. De kleur en vorm van onze ontlasting zegt veel over onze gezondheid.
  • Groenten en fruit bevatten tegenwoordig veel minder mineralen. Jarenlange verbouw van groenten en fruit op dezelfde stukken grond heeft gezorgd voor uitputting van bepaalde mineralen. Het gaat vaker om enkele sporenelementen die ons lichaam in kleine hoeveelheden wel nodig heeft.

Het zal met deze grappige, maar daarom niet minder leerrijke, gezondheidsweetjes wel duidelijk zijn dat er nog veel op te steken valt op het gebied van onze gezondheid. Het is belangrijk om altijd open te staan voor adviezen en daaruit de beste te kiezen welke het beste passen bij jouw levensstijl.

Het verband tussen stress en lichamelijke klachten

Stress kan je definiëren als een proces waarin milieueisen het adaptieve vermogen van je belasten, wat resulteert in zowel psychologische eisen als biologische veranderingen die een risico voor ziekte zouden kunnen opleveren. Je ervaart dagelijks stress in je leven. Verbintenissen voor werk of gezinsleven, tijdsdruk, financiële druk en moeilijkheden in persoonlijke relaties kunnen allemaal belangrijke bronnen van je stress zijn. Dingen die jou stress veroorzaken, worden stressoren genoemd. Jou reactie op de stress van lichamelijke ziekte varieert enorm en hangt voor een groot deel af van jou eigen persoonlijkheidsstijl en sociale ondersteuning.

Vermogen om te functioneren onder stress
Je beste werk kan soms ook onder tijdsdruk zijn. Als je een atleet of muzikant ben presteer je mogelijk beter met de stress die door de concurrentie ontstaat. Toch is het, ondanks deze voorbeelden, ook duidelijk dat het je vermogen om te functioneren in gevaar kan brengen. Wanneer je met een probleem wordt geconfronteerd, beoordeel je de ernst van het probleem en bepaal je of je al dan niet over de middelen beschikt om het probleem aan te pakken. Als je gelooft dat het probleem serieus is en niet over de nodige middelen beschikt om het probleem aan te pakken, zal je het als stress ervaren. Het is jou manier om te reageren op de situatie die een verschil maakt in je vatbaarheid voor ziekte en je algehele welzijn. Een van mijn betere vrienden is een stukadoor eindhoven maar houdt enorm veel van biologie. Hij is een van de bedenkers van dit artikel geweest.

Het ontstaan van ziekten
Onderzoek toont aan dat bijna elk systeem in je lichaam kan worden beïnvloed door chronische stress. Wanneer chronische stress niet wordt vrijgegeven, onderdrukt het je immuunsysteem van je lichaam en manifesteert het zich uiteindelijk als een ziekte. De relatie tussen borstkanker en stress heeft bijzondere aandacht gekregen. Sommige studies hebben een verhoogde incidentie van vroege sterfte aan het licht gebracht, waaronder sterfgevallen door kanker die bij je kan worden geconstateerd als je recentelijk een partner of geliefde hebt verloren. Een paar studies van vrouwen met borstkanker hebben je een significant hoog ziektepercentage laten zien, bij vrouwen die traumatische levensgebeurtenissen hebben meegemaakt en die binnen enkele jaren voor hun diagnose zijn verloren. Een nieuwe studie toont je aan dat stress en sociale steun belangrijke invloeden zijn op het risico van een man om prostaatkanker te ontwikkelen. Als man kan je door het leiden aan een hoge mate van stress  en een gebrek aan een bevredigende relatie met vrienden en familie een hogere niveau van prostaatspecifiek antigen in je bloed oplopen, een marker voor een verhoogd risico op het ontwikkelenn van prostaatkanker.
Studies hebben aangetoond dat chronische pijn niet alleen kan worden veroorzaakt door lichamelijk letsel, maar ook door stress en emotionele problemen. In het bijzonder lopen mensen die een trauma hebben ervaren en lijden aan Post Traumatische Stressstoornis (PTSS) vaak een hoger risico om chronische pijn te ontwikkelen.

Nieuwere informatie ondersteunt het idee dat je niet alleen door fysieke ziekte stress veroorzaakt, maar dat stress bepaalde symptomen of ziekten bij je kan veroorzaken of verergeren. Wanneer je bang bent neemt je bloeddruk en pols toe. Je diarree wanneer je wordt geconfronteerd met de stress van een belangrijke test of presentatie. Stress kan ook leiden tot veelvoorkomende symptomen zoals hoofdpijn, pijn op de borst of rugpijn.