Voedingsadviezen bij voedselovergevoeligheid

Voedselovergevoeligheid komt overal in de wereld voor. Gelukkig heeft niet een ieder daarmee te kampen. Als je aan voedselovergevoeligheid denkt, kun je denken aan voedselallergie en voedselintolerantie. Het is heel lastig wanneer je als mens te kampen hebt met voedselovergevoeligheid. Ben jij wellicht ook iemand die last heeft hiervan? Ken je wellicht iemand heel dichtbij jou die te kampen heeft hiermee? Geen nood! Omgaan met voedselovergevoeligheid is soms wel lastig, maar als mens dien je het te accepteren. Om dit te accepteren, hebben wij hieronder heel handige tips voor je opgesomd. Wil je graag weten wat de beste tips zijn voor voedselovergevoeligheid? Wees dus gerust en lees maar verder!

Voedselovergevoeligheid is meestal erfelijk. Je krijgt het in de meeste gevallen al vanaf de geboorte. Wanneer je voedselovergevoeligheid hebt, kun je er niets aan doen dan het maar te accepteren. Daarnaast hoef je er niet over te treuren! Wij geven je hieronder de beste adviezen hoe je met voedselovergevoeligheid kunt omgaan in jouw leven. Deze adviezen zijn onder andere:

  1. Wanneer je na het eten hebt geconstateerd dat je jeuk aan jouw lichaam begint te krijgen, dien je in beginsel goed na te gaan hoe dat komt. Denk bijvoorbeeld terug aan de dagen voorheen. Brainstorm allemaal wat je gegeten hebt en wat de reden kan zijn dat je jeuk krijgt.
  • Bezoek jouw huisarts, omdat hij/zij kan vaststellen wat er precies met je aan de hand is. Dit wordt gedaan door middel van een onderzoek. Voedselovergevoeligheid constateren neemt meestal heel veel tijd, vooral wanneer je exact wilt weten wat er met je aan de hand is.
  • Nadat je een definitief antwoord hebt gekregen van jouw huisarts, is het altijd van belang dat je zijn/haar adviezen opvolgt. Stel je maar eens voor dat jouw huisarts tot de conclusie is gekomen dat je allergisch bent tegen garnalen en krab, dan is het van eminent belang dat je deze twee zeedieren niet meer eet. Wij snappen het best wel hoe hard het is om zulke lekkere dingen te missen in het leven, maar blijf dus onthouden dat jouw gezondheid op de eerste plaats staat.
  • Wanneer je gaat dineren met een groepje vrienden, is het van belang dat je niet afgeleid dient te worden. Stel je maar eens voor dat jouw vrienden wel zeedieren mogen eten, omdat hun lichaam het wel aan kan. Zij bestellen de beste zeedieren, maar jij dient die keus dan niet te maken. Wij snappen best wel hoe lastig zulke gevallen kunnen zijn, maar daarnaast geloven wij er wel in dat je sterk bent en de beste keuzes voor jezelf kunt maken.
  • Wanneer je voor jezelf thuis kookt, gaat het iets gemakkelijker. Jij bepaalt wat jij gaat eten en jouw gezondheid is daarom in goede handen. Echter is het lastig wanneer je op een feestje of in een vliegtuig bent. Er zijn dan er gerechten klaargemaakt en die dien je te nuttigen. Soms heb je zo een honger, dat je geen keus hebt dan maar te eten wat jou wordt aangeboden. Voorkom honger ten alle tijden! In zulke gevallen is het altijd beter dat je een luchtig hapje bij je hebt. Zet die bijvoorbeeld in jouw tas. Enkele voorbeelden hiervan zijn cake, bol, brood, pastei, etc. Wat je ook kunt doen, is dat je thuis al een beetje kunt eten. Op die manier kun je op het feestje of in het vliegtuig dan alleen voor hapjes kiezen. Zo zul je jezelf ook kunnen vullen.

Zo zie je dus dat het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn om je te houden aan een gezonde levensstijl. Wanneer je al eenmaal te kampen hebt met voedselovergevoeligheid, kun je er niks aan doen dan het maar te accepteren. Er zijn diverse manieren om te overleven met voedselovergevoeligheid. Je dient soms alleen goed na te gaan wat jouw back-up plannen zijn en zo ben je veilig! Tot slot hopen wij dat deze adviezen je geholpen hebben. Het leven is te mooi en voor alles zijn er oplossingen. Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *